Sommige mensen zijn al zo vaak het water naar Texel overgestoken, dat ze de welkomsttekst die uit de boxen op de veerboot schalt, gedachtenloos meeplaybacken. Vijf verhalen die leuk zijn om te weten over de overtocht met TESO naar Texel.

Duizenden keren ben ik al heen en weer gevaren tussen havenstad Den Helder en Texel. De allereerste keer was ik een klein meisje; ik kom al mijn hele leven als vakantieganger op Texel. Sinds een paar jaar woon ik er, op een prachtige plek aan de rand van het bos en ik ga nooit meer weg. Denk ik.

25 minuten varen. Zo snel ging het niet altijd

De overtocht naar Texel staat bekend om de korte afstand tot het vasteland van Den Helder. Ter vergelijk: de bootreis naar Texel duurt 25 minuten en de reguliere veerboot naar Terschelling heeft 1 uur en 45 minuten nodig om vanuit Harlingen het eiland te bereiken.

De overtocht naar Texel was niet altijd een snelle. Tot 1962 was het dorp Oudeschild, halverwege de Waddendijk aan de Oostkant van Texel, de thuishaven van de veerdienst Texel-Den Helder. Dit betekende een hoop bedrijvigheid in en om dit vissersdorp, maar ook: een reistijd over zee van bijna een uur.

In 1962 verhuisde de haven naar ‘t Horntje. Dit ging niet vanzelf. Er gingen lange, moeizame discussies aan vooraf tussen Texelaars - met name de Oudeschilders zagen in gedachten hun dorp al economisch leegbloeden - en bestuurders. Toch ging de verhuizing door; wegen werden omgelegd en graafmachines vaagden het duingebied van ‘t Horntje voor de voor de helft weg om plek te maken voor de haven. De reistijd naar Den Helder werd na de verhuizing een half uur korter. Met Oudeschild is het ook goed gekomen, overigens. Het is en blijft een sympathiek havendorp waar toeristen graag komen.

Hieronder een nostalgische timelapse van een Duitse eilandgast. Hij maakte hem in de herfst van 2013 vanuit de TESO-haven op Texel.

'Niet toegestaan te roken' als welkomsttekst

Weet u het nog, toen de overheid besloot om in alle openbare ruimtes roken te verbieden? Dit had ook gevolgen voor de welkomsttekst op de boot: er moest duidelijk gemaakt worden dat ook op deze plek het opsteken van een peukie niet mocht. Zelfs niet op het buitendek. Dus het eerste wat in je drie talen hoorde als je aan boord kwam was: ‘Aan boord is het niet toegestaan te roken…’. Dit stuitte – vooral Texelse - opvarenden tegen de borst. Was het nu echt niet mogelijk om eerst iets aardigs te zeggen? Het TESO-team trok zich deze kritiek aan en gooide de welkomsttekst om; na het ‘Welkom op Texel’ volgt na een tactische stilte de rookverbodtekst.

Ik krijg het altijd warm van welkomsttekst als wij het eiland naderen: ‘…En voor de Texelaars: welkom thuis…’.

Het Marsdiep lijkt een paar honderd meter breed

Het water waar de veerboot doorheen vaart, heet het Marsdiep en is 4,5 kilometer breed. Als u wel eens in een van beide vertrekhavens heeft gestaan en naar de overkant kijkt, dan heeft u vast wel eens grappend geroepen: “Wat een kippenstukkie, jongens, we gaan zwemmen.” Dat klopt, al betekent dit wel een flink aantal maanden training. Los van het feit dat u ook echt moet beschikken over zwemtalent. En de bagage, tja…

Op Texel en in Den Helder is een groep zeezwemmers actief, die vaak dit meest westelijke zeegat van Nederland overzwemt. Geregeld is het donkere kolkende water het decor van sponsortochten. In augustus 2017 zwom een groep zwemmers nog 70.000 euro bij elkaar voor de stichting Spieren voor Spieren in het onstuimige Marsdiep.

De veerdienst is in handen van de Texelaars

TESO is de afkorting van Texels Eigen Stoomboot Onderneming. In die benaming ligt veel besloten. Het eigendom van de veerdienst is via aandelen in handen van honderden Texelaars. Elke eilander met een aandeel beslist mee over het beleid van de organisatie. Het woord stoomboot is ietwat achterhaald: gestoomd wordt er niet meer. De nieuwste boot vaart op gas. Belangrijk voordeel ten opzichte van andere brandstoffen en het ouderwetse stomen: er komt geen roet vrij. Mede dankzij de keuze voor gas hoort de nieuwste boot van Teso tot de schonere boten van Europa.

TESO's tarieven worden alleen maar lager...

Wie denkt dat de reiziger de prijs betaalt voor de vooruitstrevende techniek en de duurzame bouwstijl van de nieuwste boot, zit er naast: de prijzen in 2017 zijn ten opzichte van 2016 gelijk gebleven. Vergelijkt u de prijzen over de afgelopen tientallen jaren? Dan zult u zien dat ze lager zijn geworden. Een aantal jaren geleden betaalde een voetganger nog 4 euro voor een overtocht, nu 2,50. Ook automobilisten zijn er ten opzichte van een tijdje geleden op vooruit gegaan: zij betalen een euro minder voor de oversteek. Bij welke reisorganisatie maak je dit tegenwoordig nog mee?

Wilt u naar Texel? Bekijk mijn vakantiehuizen op Texel, Klaproos, Roos en Sparappel, het lijkt mij leuk om u eens welkom te heten in een van mijn vakantiewoningen en te horen hoe u de overtocht heeft ervaren.